درباره مدیریت سبز
1 – مقدمه
دانشگاه صنعتی امیرکبیر به منظور اجرای مدیریت سبز و حفاظت از محیط زیست، در راستای فعالیتهای زیست محیطی و به استناد دستورالعمل شماره 98497/6 مورخ 12/5/1395 وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، اقدام به تشکیل شورای راهبری مدیریت سبز دانشگاه نمود تا به اجراي برنامه مديريت سبز که شامل 10 مورد زیر است، اقدام نمایند.
- کنترل سیستم روشنایی
- کنترل سیستمهای حرارتی، برودتی و تهويه مطبوع
- کنترل تجهیزات اداری و نحوه استفاده از آنها
- مديريت مصرف آب
- مدیریت پسماند
- مدیریت میزان مصرف کاغذ و اقلام مصرفی
- استفاده از فناوریهای پاک و انرژیهای تجديدپذير
- فرهنگسازی و توسعه مدیریت انرژی
- حمل و نقل
- فضای سبز
این دانشگاه با انجام فعالیتهای زیست محیطي ضمن مورد توجه قراردادن اين مباحث، بر اثربخشي آن واقف بوده و به منظور حفاظت حداکثري از محيط زيست و تقويت ديدگاه و عملکرد مدیران، کارکنان و دانشجويان، تمهیداتی را در نظر دارد تا با برنامهریزی در جهت اجرای مدیریت سبز، دانشگاه را بر اساس استاندارهای زیست محیطی به معیارهای «دانشگاه سبز» در سطح ملّی و بین المللی برساند.
در این راستا، شورای راهبری مدیریت سبز، اقدام به تشکیل «کمیته اجرایی» نمود که در این آیین نامه اهداف، ساختار و وظایف این کمیته تشریح میگردد.
2 – اهداف کمیته اجرایی
هدف از مدیریت سبز در دانشگاه، ارتقاء و تعامل نظاممند برون سازمانی، درون سازماني و همچنين تاثيرگذاري بر محيط اطراف، کاهش هزينه و آثار منفي زيست محيطي ناشي از مصرف، از طريق اجراي نظام مديريت محيط زيستي، تغيير الگوي مصرف، مصرف بهينه منابع و کاهش ضايعات و در نهايت بهبود محيط زيست است. بيترديد برنامه نظام مديريت سبز براي دانشگاه يک برنامه متعالي است و تحقق کامل آن در گرو مشاركت مجدانه مديران، كاركنان سازمان و دانشجویان است.
کمیته اجرایی در حوزه مدیریت سبز اهداف زیر را جهت پیشبرد اهداف شورای راهبری مدیریت سبز پیگیری مینماید:
- مطالعه و بررسی موضوعات قابل اجرا در دانشگاه
- ایجاد بسترهای لازم جهت دریافت ایده ها، نظرات و پیشنهادات کلیه ذینفعان دانشگاه صنعتی امیرکبیر
- تدوین دستورالعملها و رویه های لازم جهت تسهیل در اجرای اقدامات مرتبط
- بررسی موضوعات دریافتی و اولویت بندی و برنامه ریز اجرای آنها
- تعامل با سایر سازمانها و نهادهای خارج از دانشگاه
- تبلیغ و ترویج الگوهای صحیح مصرف و بهینه سازی
- مستند سازی و اطلاع رسانی اقدامات انجام شده و در حال اجرا با رویکرد مدیریت دانش
- اجرای برنامه های آموزشی و فرهنگ سازی
- حضور مستمر در نمایشگاه ها و رویدادهای مرتبط
- توسعه مشارکت کلیه افراد دانشگاه در این حوزه
- جذب منابع مالی و سایر منابع لازم جهت اجرای فعالیت ها
- پیگیری و نظارت دقیق در قبل، حین و بعد از اجرای برنامه ها و طرح ها
- پیگیری امور مربوط به اجرای طرح ها
3 – ساختار کمیته اجرایی
مطابق با تبصره 2 ماده 3 دستورالعمل مدیریت سبز وازرت علوم، تحقیقات و فناوری (شماره 98497/6 مورخ 12/5/1395) مبنی بر افزایش تعدادکمیته ها و اعضا با صلاحدید شورای راهبری دانشگاه، طی جلسه مورخ 10/7/97 کمیته اجرایی مدیریت سبز با ساختار ذیل تشکیل گردید.
3.1 – نحوه انتخاب افراد
- رئیس شورای راهبردی مدیریت سبز با پیشنهاد دبیر کمیته اجرایی انتخاب و با تصویب معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه انتخاب میشود.
- مسئول دفتر شورای راهبردی مدیریت سبز دانشگاه به انتخاب رئیس کمیته و تایید دبیر کمیته منصوب میگردد.
- مسئول نظارت و پیگیری اجرا، جذب منابع، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی و پژوهش و برنامه ریزی نیز با انتخاب رئیس شورای راهبردی مدیریت سبز و تائید دبیر شورا تعیین میگردند.
4 – وظایف کمیته اجرایی
با توجه به ساختار تشکیلاتی پیشنهادی، وظایف هر یک از زیر مجموعه های کمیته به شرح زیر میباشد.
4.1 – وظایف رئیس
- دریافت دستورالعملهای ابلاغی از سوی دبیر شورای راهبری
- تایید و ارسال دستورالعملها و رویه ها
- نظارت بر حسن اجرای وظایف واحدهای چهارگانه
- پیگیری اولویتهای تعیین شده در شورای راهبری مدیریت سبز
- ایجاد هماهنگی و هم افزایی در انجام وظایف واحدهای چهارگانه
- شرکت در جلسات شورای راهبری مدیریت سبز
4.2 – وظایف واحد پژوهش و برنامه ریزی
- تدوین آییننامهها و فرمهای مورد نیاز در حوزه مدیریت سبز و بازنگری و به روزرسانی آیین نامه های قبلی
- تشکیل اتاق فکر در 10 حوزه تعیین شده
- جمعآوری طرحها در حوزههای مربوطه
- بررسی و داوری طرحهای جمعآوری و ارائه شده
- ارائه طرحهای منتخب در کمیته اجرایی بر اساس معیارهای اصلی زیر:
- پیشنهاد مجریان طرح برای اجرای طرحهای تایید شده
- برنامهریزی جهت اجرای طرحها
- برآورد مالی برای طرحها
4.3 – وظایف واحد نظارت و اجرا
- نظارت بر نحوه اجرا طرحهایی که در شورای راهبری تایید شده
- پیگیری تامین اعتبار برای طرح از سیستمهای مالی دانشگاه
- نظارت بر نگهداری و استمرار پروژهای انجام شده
4.4 – وظایف واحد جذب منابع
- شناسایی سرفصلهایی که امکان جذب حامی مالی را دارد.
- جذب حامی مالی برای طرحها و پروژهها
4.5 – وظایف واحد اطلاع رسانی و فرهنگسازی
- تهیه گزارش و اطلاعرسانی کلیه فعالیتهای انجام شده در حوزه مدیریت سبز
- بررسی، ارائه و اجرای طرحهای ترویجی و فرهنگسازی مدیریت سبز در داخل و خارج از دانشگاه
- مدیریت وب سایت مدیریت سبز دانشگاه
- برگزاری نمایشگاهها
4.6 – وظایف مسئول دفتر
- هماهنگی برگزاری جلسات
- آرشیو مستندات مربوط به حوزه مدیریت سبز دانشگاه
- تنظیم دستورجلسات و تهیه صورت جلسات کمیته اجرایی
- انجام سایر امور محوله در خصوص پیگیری و هماهنگی امور
5 – فرآیند عملیات کمیته اجرایی
براساس ساختار و وظایف فوق فرآیند اجرایی به صورت زیر میباشد:
ردیف | فرآیند | اقدام کننده |
1 | دریافت و ارائه نظرات، طرحها و پیشنهادات | واحد پژوهش و برنامه ریزی |
2 | مطرح نمودن نظرات، طرحها و پیشنهادات در کمیته اجرایی | رئیس کمیته |
3 | اولویت بندی اجرای نظرات، طرحها و پیشنهادات | کمیته اجرایی |
4 | ارائه اولویتهای مصوب به شورای راهبری دانشگاه | دبیر شورای راهبری مدیریت سبز |
5 | بررسی و تصویب اولویتها و تعیین مجری اصلی و محل تامین اعتبار طرحهای مصوب | شورای راهبری دانشگاه |
6 | ابلاغ مصوبات | دبیر شورای راهبری مدیریت سبز |
7 | نظارت بر نحوه اجرا طرحهای ابلاغی | واحد نظارت و اجرا |
8 | تلاش جهت جذب حامی مالی برای اجرای طرحهای ابلاغی | واحد جذب منابع |
9 | تهیه گزارش و اطلاعرسانی در خصوص اجرای طرحهای ابلاغی | واحد اطلاعرسانی و فرهنگسازی |